zadzwoń  

(+48) 512 004 167

Czy części samochodowe z demontażu można montować w działających pojazdach?

Wymiana zużytych części samochodowych to problem, z którym muszą się zmierzyć nawet najbardziej uważni i zapobiegliwi właściciele pojazdów. Chociaż dostęp do nowych części wydaje się nieograniczony, to okazuje się, że warto skorzystać używanych części samochodowych. Pozyskuje się je z demontażu aut, ale czy istnieją ograniczenia co do ich wykorzystywania?

Pozyskiwanie części samochodowych z demontażu

Samochód, bez którego wielu z nas nie wyobraża sobie życia, stanowi dość skomplikowaną konstrukcję różnych części, układów i podzespołów. Każdy z elementów odgrywa ważną rolę, o czym przekonujemy się nawet podczas najmniejszej awarii. Nie wszystkie części zużywają się w tym samym czasie. Dzięki temu możemy pozyskiwać wiele elementów w czasie demontażu pojazdu.

Do stacji demontażu przywozi się auto w różnym stanie. Przyjmowane są więc leciwe staruszki ze śladami rdzy w każdym miejscu karoserii i o strukturze podwozia bardziej niż ażurowej. Jednak zwozi się też całkiem młode powypadkowe auta, w których przypadku rzeczoznawca orzekł szkodę całkowitą, dyskwalifikującą dalsze użytkowanie.

samochód na części

Szereg przepisów prawa, w tym te dotyczące gospodarowania odpadami, nakazuje specjalne postępowanie z pojazdami wykluczonymi z ruchu drogowego. W trosce o stan środowiska naturalnego należy tak przeprowadzić demontaż samochodu, aby jego pozostałości, w jak najmniejszym stopniu szkodziły otoczeniu. Jednocześnie każdy samochód to skarbnica wciąż sprawnych części oraz surowców nadających się do ponownego wykorzystania. Porzucenie ich to zwyczajne marnotrawstwo i ignorancja zasad ekonomii oraz ekologii.

Dlaczego części samochodowe z demontażu są wartościowe?

Części samochodowe pozyskiwane z demontażu pojazdów to produkty niezwykle cenne i zasługujące na ponowne użytkowanie. Po fachowo przeprowadzonej regeneracji stają się w pełni wartościowymi elementami. Powinniśmy po nie sięgać nie tylko w ramach oszczędności, choć niczyjej uwadze nie ujdzie fakt, że ich cena jest bardziej atrakcyjna niż nowych komponentów. Używane części samochodowe to dostęp do oryginalnych modułów, za którymi przemawiają jakość i renoma producenta. Warto pamiętać, że używana, ale firmowa część, będzie lepszym wyborem niż nowy odpowiednik, ale niepochodzący z oryginalnej produkcji. Bywa też tak, że awaria dotyka na tyle nietypowej części, że ratunkiem jest tylko rynek części używanych. Z podobnymi kłopotami borykają się właściciele starszych aut.

Podczas poszukiwań używanych części zamiennych należy pamiętać, że nie w każdym przypadku możemy z nich skorzystać. W tej kwestii wiele do powiedzenia mają przepisy prawa i muszą się do nich dostosować zarówno klienci, jak i pracownicy warsztatów samochodowych.

Lista używanych części objętych zakazem ponownego montażu w działających pojazdach jest dość pokaźna. Jako przykładowe wymienimy klocki i szczęki hamulcowe oraz przewody i uszczelniacze hamulcowe, przewody paliwowe, filtry jednorazowe i wkłady filtra. Nie możemy brać pod uwagę pochodzących z odzysku poduszek powietrznych z aktywatorami pirotechnicznymi czy foteli zintegrowanymi z pasami bezpieczeństwa. Poza naszym zasięgiem pozostają też katalizatory, tłumiki układu wydechowego, zawory recyrkulacji spalin, a nawet pióra wycieraczek.

Na szczęście ustawodawca zezwala na ponowne zastosowanie całkiem sporej grupy komponentów pochodzących z demontażu. Warto więc pamiętać o silniku i jego wyposażeniu, np., alternatorze czy sondzie lambda, elementach układu napędowego, a więc skrzyni biegów, sprzęgle, wale napędowym. Przydatne będą też lampy, opony z felgami, elementy układu chłodzenia i wentylacji. Ponadto warto szukać wśród części używanych elementów karoserii, zderzaków, lusterek, a nawet szyb. Jak widać, lista jest bogata, ale dzięki temu możemy przywrócić naszemu samochodowi świetność sprzed awarii i oddalić w czasie konieczność całkowitej wymiany auta na nowe.